Store norske mediehus

 

I egenskap av å være et ganske åpent og ekte demokrati, har Norge i løpet av årene endt opp med ganske mange og store mediehus. Folket krever mye, god og nyansert informasjon. I denne artikkelen vil vi presentere noen av de viktigste, mest synlige og største mediehusene som finnes i Norge per i dag. Til tross for at milliarder må kuttes av deres budsjetter, gjør de fortsatt en god jobb i å holde det norske folk oppdatert på nyhetene.

TV2/Egmont

I 2012 kjøpte Egmont-gruppen opp TV2-gruppen, og kjøpet inkluderte alle TV2s daværende kanaler, som Sumo, Livsstil, Sportskanalen og Nyhetskanalen. Egmont har vært deleier i TV2 siden kanalen startet opp på begynnelsen av 90-tallet. I tillegg eies begge selskapene Nordisk Film og Nordisk Film Oslo Kino av EgmonNewspaperst. Cappelen Damm og Nettavisen er eid til 50 % av Egmont-gruppen.

Polaris Media

Også dette mediehuset har slanket rekkene sine de siste årene, og i tillegg nedskrevet verdier knyttet til Romsdals Budstikke og Sunnmørsposten i 2016. Nedbemanningen har de allerede varslet at de kommer til å fortsette med også i det nye året. Årsaken til de relativt svake resultatene er manglende annonseinntekter og en noe dårligere utvikling generelt i den norske økonomien.

Aftenposten

Også Aftenposten har slitt med reduserte inntekter på annonser, og måtte i 2016 kutte 40 stillinger for å redusere kostnader. Også abonnementene glimrer med sitt fravær, og dermed blir det høye utgifter og lave inntekter. Her blir det nok også flere budsjettkutt fremover.

Dagens Næringsliv

Dette er en avis som mange vanlige nordmenn kanskje ikke så ofte tenker på, eller leser i, for den del. Men med sine interessante innslag fra norsk økonomi, industri og næring skulle det bare mangle at de har en del lesere. Dessverre er det som med andre mediehus – inntektene krymper mens utgiftene øker med prisstigningen. Til tross for en heroisk innsats på Facebook, har det ikke lyktes denne mediegiganten heller å unngå nedskjæringer.

Høsten 2016 var tøff for hele mediebransjen, så vi kan bare håpe at 2017 blir litt mindre tøff på våre medieguruer. Selv om online nyheter tar over mye for papiravisen, er ikke det synonymt med at de digitale løsningene ikke trenger litt drahjelp.