Mer mangfold blant modellene
Fotomodeller har lenge vært basert på et slags standardformat, der alle er sylslanke, høye og tilsynelatende perfekte. Dette gjelder faktisk både for kvinnelige og mannlige modeller. Men nå er det ikke slik folk flest ser ut, og dermed bidrar de tynne modellene både til et urealistisk kroppsbilde og de viser ikke hvordan klærne vil se ut på en helt vanlig person.
Mange kroppsfasonger
Både kvinner og menn kommer i mange former og fasonger, og det er tross alt vanlige folk som skal kjøpe klærne det reklameres for. Derfor er stadig flere firma som selger klær bevisst på å bruke modeller med ulik størrelse og fasong. Det har også blitt populært med litt eldre modeller, rett og slett for å vise at klærne passer til alle. Mange har fått ros for dette, og selv om normen på motevisningene fortsatt er tynne modeller, så finnes det såkalte plus size modeller som blir store stjerner også på motevisningene.
Etnisk mangfold
Det store flertallet av modeller som har blitt brukt i den vestlige verden har vært hvite. Men etter hvert som det etniske mangfoldet i vestlige land øker, blir motehusene også bevisste på å finne modeller med ulike hudfarger og etnisitet. Også her i Norge fokuseres det på mer mangfold, rett og slett fordi dagens forbrukere er mer mangfoldige enn før, og da må moteindustrien gjenspeile dette.
Mannlige modeller
Mangfold er også i ferd med å dukke opp blant mannlige modeller, og det er selvsagt like viktig for menn å kunne kjenne seg igjen i modellene som viser fram klær, eller kroppsprodukter som skjeggolje eller lignende. Det handler rett og slett om at modellene må gjenspeile folk flest. Flere nettbutikker som selger klær benytter mannlige modeller i ulik alder og med ulike kroppsfasong. Men det er dessverre noen nettsider som henger litt etter når det gjelder slik variasjon, enten de selger klær til kvinner eller menn. Hvis mangfoldet mangler, kan det være enkelte kunder som føler at butikken ikke retter seg mot dem, og da er det ikke sikkert de vil handle der. Så det å vise fram mangfold blant modellene kan også være et salgsfremmende tiltak for butikkene.
Framtiden for modellyrket
Bildemanipulering benyttes i stor grad i moteindustrien. Noen mener at dette er negativt, ettersom det skaper et falskt kroppsbilde. Men bildemanipulering kan også gjøre modeller overflødige i framtiden, rett og slett fordi det er mulig å lage digitale fotomodeller. Dette vil nok først og fremst være aktuelt for motesider på nettet og kanskje moteblader, men på motevisninger vil det nok fortsatt bli brukt vanlige modeller som viser fram klærne. Men en fordel med digitale modeller kan være at du som kunde kan lage en digital modell som har dine kroppsmål og din hårfarge og hudtone. Dermed kan du prøve klærne på den digitale modellen før du kjøper dem. Da får du et bedre inntrykk av hvordan klærne vil passe til nettopp din kropp og dine farger.